Digital مشترک Line) DSL روشی برای اتصال به اینترنت با سرعتبالا و هزینه پایین است. انواع مختلفی از DSL وجود دارد که امکان اتصال به اینترنت را با سرعتها و امکانات مختلف مهیا میکنند. متداولترین نوع آن ADSL یا DSL نامتقارن است. ارتباط ADSL از طریق سیم تلفن برقرار می شود.
بیت کوچکترین واحد برای اندازه¬گیری اطلاعات در دنیای مجازی است. از ترکيب هشت بيت، يک بايت به وجود میآيد. کلیه شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت، سرویسهای خود را بر اساس کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) ارائه میکنند که این درواقع سرعت اتصال شما به اینترنت را نشان میدهد. اما برای نشان دادن سرعت دانلود از کیلوبایت بر ثانیه (KBps) استفاده میشود. زمانی که سرویس 512 کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) را خریداری میکنید و بخواهید فایلی به حجم ۵۱۲ کیلوبایت را دانلود نمایید، ازآنجاکه هر ۸ بیت برابر با ۱ بایت است، برای دانلود این فایل، به ۸ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.
رانژه کردن اصطلاحی رایج در مراکز مخابراتی است که طی آن شرکت مخابرات خط تلفن مشترک را به شرکت ارائه¬دهنده اینترنتی متصل می¬کند و امکان دریافت اینترنت در کنار مکالمات صوتی، میسر میشود.
تمام مودمهای ADSL توسط شرکت «یوزنت» پشتیبانی میشود.
در پشت مودمهای ADSL یک پورت Line و یک یا چند پورت LAN وجود دارد. پورت Line پشت مودم بایستی به خط تلفن رانژه شده متصل شود، بهتر است برای این اتصال از اسپیلیتر استفاده شود. برای اتصال مودم به رایانه شخصی (PC) می¬توانید از پورت LAN استفاده کنید.
اکثر مودمها را میتوان به ۲ صورت PPPOE و Bridge تنظیم کرد. برای هر دو حالت VPI=0, VCI=33 در مودم تنظیم میشود. در حالت PPPOE نام کاربری و کلمه عبور در مودم ثبت میشود و برای هر بار اتصال به اینترنت کافی است مودم روشن باشد تا بهصورت خودکار مودم به اینترنت متصل شود. در حالت Bridge برای هر بار اتصال به اینترنت میبایست نام کاربری و کلمه عبور روی کانکشن ساختهشده در سیستم وارد شود.
نویز یکی از عواملی است که بر روی خط ADSL اختلال ایجاد میکند و باعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد: نویز بهصورت شنیداری بر که در هنگام مکالمات تلفنی مشهود است و نویز بر روی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود. شاخص SNR (نسبت سیگنال به نویز) نشاندهنده میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن است. هر چه مقدار SNR خط بیشتر باشد شرایط نویز خط، مطلوب¬تر هست.
اسپلیتر ابزاری است برای جدا کردن Voice و Data از یکدیگر. اسپلیتر قطعهای است کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطعووصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند. یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس اینترنت و تلفن می¬بایست دستگاههای جانبی مثل تلفن، فکس و … با اسپلیتر به خط تلفن وصل شوند، این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است بهصورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپلیتر نیاز است.
اسپلیتر ابزاری است برای جدا کردن Voice و Data از یکدیگر. اسپلیتر قطعهای است کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطعووصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند. یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس اینترنت و تلفن می¬بایست دستگاههای جانبی مثل تلفن، فکس و … با اسپلیتر به خط تلفن وصل شوند، این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است بهصورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپلیتر نیاز است.
درصورتیکه مودم به حالت bridge تنظیمشده باشد، می¬بایست روی ویندوز، یک کانکشن برای اتصال به اینترنت ساخته شود که نام کاربری و کلمه عبور که توسط شرکت یوزنت به شما دادهشده است را در آن وارد نمایید. درصورتیکه user, password را اشتباه وارد نمایید خطای 691 دریافت می¬کنید.
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
در این حالت نباید تنظیمات اینترنت را تغییر دهید و باید تا رفع مشکل منتظر باشید. در صورت رفع نشدن مشکل حتماً با پشتیبانی «یوزنت» تماس بگیرید
کابل LAN بین پورت LAN پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر بهصورت فیزیکی قطعشده است، کارت شبکه، پورت LAN پشت مودم، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید.